Les 10 – Studiemethoden die niet werken

Uit onderzoek blijkt dat niet alle studiemethodes leiden tot betere resultaten. De methoden die je in de vorige lessen hebt gevonden, werken wél. De onderstaande methoden worden vaak gebruikt maar blijken niet efficiënt te zijn of enkel nut te hebben bij bepaalde vormen van leren of wanneer de leerstof slechts korte tijd onthouden hoeft te worden.

Onderstrepen of markeren

Leerlingen onderstrepen vaak woorden en zinnen in een tekst of zetten kruisjes of uitroeptekens in de kantlijn. Dat is snelle en gemakkelijke methode maar leidt niet tot betere resultaten. Integendeel, de aanpak kan een nadelig effect hebben op de prestaties. Deze techniek heeft nadelige gevolgen voor het trekken van logische conclusies.

Gedaan met onderstrepen?

Uiteraard kan dit wel helpen om structuur te brengen in een tekst, maar dan enkel als voorbereidende stap.

Herlezen

De aanwijzingen dat herlezen ook het inzicht in de stof verbetert, zijn verre van eenduidig en er is ook nog bedroevend weinig onderzoek gedaan naar de vraag of de effecten berusten op kennis of op vaardigheden. De tweede lezing lijkt het grootste voordeel op te leveren – elke volgende herlezing heeft steeds minder rendement.

Gedaan met herlezen?

Verspil jouw tijd niet. Bij een-op-een-vergelijkingen scoort herlezen veel slechter dan meer actieve methoden (bv. jezelf vragen stellen, de leerstof uitleggen …).

Conclusie

Door te kiezen voor studeerstrategieën die werken, hou je maximaal rekening met de werking van jouw brein. Ontdek ze (opnieuw) in de vorige lessen!