Je maakt een tekening tijdens het verwerken van de leerstof, om bijvoorbeeld een proces weer te geven of de verschillende onderdelen van een concept aan te duiden.
Voorbeeld
Wanneer? Waarvoor?
Je kan deze strategie inzetten bij leerstofonderdelen waarbij je de stappen in een proces moet verduidelijken, de onderdelen van een concept benoemt …
Hoe?
Vertrek vanuit je lesmateriaal (een tekst in je handboek, een instructievideo van je leerkracht …). Zorg ervoor dat je een globaal zicht krijgt op de structuur van dit lesonderwerp door bijvoorbeeld de inhoudsopgavevan het hoofdstuk te bekijken of de titels en secties tebestuderen.
Lees een aantal alinea’s grondig door of bekijk eeneerste deel van de video. Afhankelijk van hoe complex deleerstof is, kan je hier werken per alinea of per sectie.
Sluit je boek en wacht liefst een aantal minuten – ofuren. Verwerk wat je net hebt gelezen in een tekening. Zorg ervoor dat die voor jou duidelijk is. Door tekeningen te maken die de leerstof verduidelijken, combineer je woord en beeld. Je brein verwerkt de leerstof dan eigenlijk twee keer, wat ervoor zorgt dat de leerstof beter wordt vastgezet én makkelijker op te roepen is.
Gebruik de tekening daarna om voor jezelf het proces of het concept te verklaren of te benoemen (zie studeerkaart ‘herkneden door uit te leggen’). Op die manier ben je jezelf opnieuw aan het testen.
Controleer of je tekening (en eventueel je verklaring) juist en volledig is.
Opgelet!
De focus ligt ook bij deze strategie op het leren. Hoe mooi je tekening is, is dus niet van belang. Verspil hier dan ook geen tijd aan.