Extra les #1 – Blok around the clock

Een overzicht van de meest efficiënte studietechnieken die je op één uur studeren kan toepassen? De experten van het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren doken in de (geheugen)wetenschap en maakten voor jou een praktisch overzicht.

Basisregels

Ja, goed plan!

  • studiemomenten spreiden 
  • leerstof actief verwerken
  • leerstof gedetailleerd uitleggen 
  • oefenen in wisselende volgorde 
  • uitgewerkte voorbeelden gebruiken
  • jezelf testen tijdens het studeren 
  • op tijd naar bed! (uitroepteken)

Neen, toch maar niet …

  • multitasken (inderdaad. exit: je smartphone): Je verliest concentratie, werkt trager en maakt meer fouten. 
  • leerstof passief verwerken: enkel herlezen, hersenloos overschrijven of markeren bijvoorbeeld. Je dénkt dat je iets kent, omdat de leerstof je bekend voorkomt, maar alleen herkenning is niet voldoende. Je onthoudt minder goed en vooral: minder lang. 
  • studiemarathons houden: spreid je studiemomenten. Beter vier keer één uur studeren, dan één keer vier uur.

(De) Wijzer(s)

Per leerstofonderdeel doorloop je onderstaande klok. Afhankelijk van het onderwerp en je vooruitgang kan dit langer of korter zijn of moet je de klok een paar keer herhalen. Per uur geconcentreerde studie, plan je tien minuten pauze (gezond, actief en – oké dan –  een snoepje).

00.00 – 00.05 | vijf minuten plannen

Maak een planning van wat je wanneer zal studeren.

00.05 – 00.10 | vijf minuten voorbereiden

Verzamel al je studiemateriaal over het onderwerp (notities, hand- of werkboek, presentatie …). Leg je smartphone opzij. Nee, niet op het hoekje van je bureau. Verder!

00.10 – 00.25 | vijftien minuten verwerken

Actief verwerken van leerstof! Dat doe je door de inhoud ‘aan te passen’.

  • Lees bv. alles éénmaal door, sluit je boek en schrijf dan op wat je er nog van weet. Controleer of je werk nauwkeurig en volledig was. Ben je geen belangrijke onderdelen vergeten?
  • Stel jezelf vragen tijdens het studeren. Noteer deze voorbeeldvragen én antwoorden.
  • Sommige leerstof leent zich tot het maken van flashcards.
  • Abstracte begrippen? Zoek een beeld of concreet voorbeeld dat de leerstof verheldert.
  • Zie verbanden tussen verschillende titels/onderdelen binnen één hoofdstuk. Leerstof beperkt zich niet tot enkel de kaders, definities of vetgedrukte woorden.

00.25 – 00.35 | tien minuten kennis testen

Wees je eigen leraar: test jezelf en doe je uitleg aan iets of iemand anders. Controleer telkens je antwoorden op volledigheid en nauwkeurigheid.

  • Gebruik bv. je flashcards tot wanneer je ze foutloos beheerst.
  • Probeer je voorbeeldvragen te beantwoorden. De antwoorden dek je uiteraard af.
  • Maak toetsvragen uit de les opnieuw.
  • Varieer bij herhaling de volgorde van je vragen.

00.35 – 00.45 | tien minuten vaardigheden oefenen

Bij veel vakken horen ook oefeningen die je vlot moet beheersen. Hoe meer je oefent, hoe vaardiger je wordt.

  • Zijn bepaalde oefeningen bij de start nog niet duidelijk? Bestudeer dan eerst een uitgewerkt voorbeeld uit je handboek of correctiemodellen. Probeer te verklaren waarom elke stap in het oplossingsproces werd gezet. Heb je de oefening helemaal begrepen? Dan ga je zelf aan de slag.
  • Maak een gevarieerde selectie van oefeningen: oefeningen van je docent uit de les, uit toetsen, uit je handboek …
  • Oefen vaak en verspreid in de tijd.
  • Wissel met de volgorde van de oefeningen. Dat voelt in eerste instantie oncomfortabel (mensen oefenen graag in blokken), maar het levert je op termijn voordeel op! Zo ben je ook meteen getraind om, net zoals tijdens examens, vragen in willekeurige volgorde op te lossen.

00.45 – 00.55 | tien minuten je toets of examen imiteren

Doe al eens alsof het voor echt is! Test zowel je kennis als je vaardigheden op een stille plaats, met volle concentratie.

  • Leg al je notities en boeken aan de kant.
  • Spiek niet! Je bedriegt er alleen jezelf mee. (De waarheid!)
  • Hou rekening met de tijd. 10 minuten voor een bepaalde toets op je examen is ook 10 minuten op je imitatie-examen.
  • Al eerder rond hetzelfde thema geblokt? Beperk je dan niet tot de leerstof die je de afgelopen 45 minuten hebt bestudeerd.
  • Kreeg je van je docent een oefentoets, oefenexamen of een diagnostische toets? Die komt nu van pas!

00.55 – 01.00 | vijf minuten jezelf evalueren

  • Heb je de leerstof onder de knie?
  • Heb je nog extra tijd nodig?
  • Heb je nog ergens vragen bij? 
  • Heb je alles nauwkeurig genoeg bestudeerd?